Dziś o bajkach i strachu.

Pytanie od Was:
“Dzień dobry Asiu! Chciałabym doprecyzować strach mojej córki na przykładzie z wczoraj. Zdarzyło się, że oglądała bajkę O pszczółce Mai, w której żaba chciała ją zjeść. Najpierw skakała po kanapie przestraszona, a potem schowała się za mnie i poprosiła o wyłączenie bajki, bo jest straszna. Wyłączyłam. Utuliłam. Wyjaśniłam, że bajka dobrze się kończy. Żaba zaprzyjaźnia się z Mają na końcu. Za to wieczorem na spacerze przy stawie rozmawiałyśmy już spokojnie, że w naturze jest to normalne, że komary czy pszczoły są zjadane przez żaby itp. Czy te emocje są związane z uosobieniem pszczoły ? Nina jest w Montessori i nie mamy do czynienia za bardzo z fantazy. Nie pozwalam jej też oglądać tv czy bajek, więc ona nie zna jakby „złych” postaci. Zastanawiam się czy dobrze robię. Oglądamy np. Kajtusia czy Tosię i Tymka Charlie i Lola. A nie jednorożce, zaczarowane księżniczki itp.”

Odpowiadam w kolejności kwestii w zapytaniu:
1. Strach to uczucie jak każde inne. Należy w podziale uczuć wg Szkoły dla Rodziców i Wychowawców do uczuć lękowych. Jest sygnałem. Kiedy spokój jest sygnałem, że wszystko dzieje się dla nas dobrze, strach jest sygnałem, że coś jest nie tak. Jest naturalny. W przeciwieństwie do lęku jest przed czymś określonym np. w bajce przed zjedzeniem przez żabę.

2. To normalne, że dziecko może się bać jakichś postaci z bajki. My dorośli często utożsamiamy się z bohaterami filmów, książek itp. Dziecko utożsamiając się tu np. z Pszczółką Mają (kto by nie chciał być choć przez chwilę Pszczółką Mają 😉 ) odbiera zagrożenie dla niej jako swoje. Naturalnym odruchem będzie więc poszukanie ratunku w dostępnej formie – tu: schowanie za mamę. To, co rodzic może zrobić, to zaakceptować, że strach się pojawił i dać wsparcie w sposób, o który dziecko prosi.

NAJWIĘKSZY PREZENT, JAKI MOŻEMY DAĆ DZIECKU NA DROGĘ W ŚWIAT, TO UMIEJĘTNOŚĆ RADZENIA SOBIE ZE WSZYSTKIMI UCZUCIAMI.

3. Każde dziecko – każdy człowiek ma inny poziom wrażliwości i warto mieć na uwadze, że jedno dziecko będzie reagować na tę samą sytuację mocniej, drugie słabiej.

4. Ważnym czynnikiem wpływającym na rozmiar reakcji są okresy lęków rozwojowych.
Podaję za nieznanym mi źródłem:
0 – 6 MIESIĘCY
– hałasy 
6 – 9 MIESIĘCY
– upadek, – dorośli inni niż opiekunowie
2 LATA
– lęki słuchowe – pociągi, ciężarówki, grzmot, spłukiwanie wodą, odkurzacz
– lęki wizualne – ciemne kolory, duże przedmioty, kapelusze
– lęki przestrzenne – przeprowadzka, zmiana miejsca przedmiotu
– związane z ludźmi – dotyczące ludzi np. wyjazd, nieobecność mamy
3 LATA
– lęki wizualne – starzy pomarszczeni ludzie, maski, czarownice, zwierzęta, policjanci, włamywacze, 
– wieczorne wyjścia rodziców.
4 LATA
– powracają lęki słuchowe – zwłaszcza odgłosy silników, nowe nieznane odgłosy
– lęki dzikimi zwierzętami
– lęk przed ciemnością
5 LAT
– lęki przed czymś konkretnym: uderzeniem, upadkiem, ugryzieniem
– lęk, że mama nie wróci do domu
– lęk przed ciemnością
6 LAT
– lęk przed ostrymi dźwiękami, żywiołami
– lęk przed światem nadprzyrodzonym (duchy, wiedźmy)
– lęk przed zgubieniem się
7 LAT
– lęki wizualne – ciemność, strych, piwnice, cienie stają się duchami lub wiedźmami,
– lęk przed wojną, szpiegami, włamywaczami, ludźmi chowającymi się w szafach lub pod łóżkiem,
– lęk przed spóźnieniem się do szkoły, 
– lęk przed brakiem akceptacji ze strony innych ludzi
8-9 LAT
– lęk przed porażką i niepewność swoich umiejętności
– lęk przed odrzuceniem
10 LAT
– lęk przed dzikimi zwierzętami
– lęk przed przestępcami, wysokimi pomieszczeniami i ogniem

5. Rozmowy z dzieckiem o uczuciach i wyjaśnienia polecam tylko na wyraźny sygnał od dziecka, że tego potrzebuje, czyli samo dopytuje, opowiada, widać, że nie daje mu to spokoju. Jeśli dziecko nie wraca do tematu, to znaczy, że nie ma w nim takiej potrzeby.

6. Decyzja o tym, czy oglądać czy nie oglądać jakąś bajkę powinna zależeć od wszystkich wymienionych powyżej rzeczy i główną wskazówką mają być oczywiście UCZUCIA I REAKCJE DZIECKA, z których czytamy gotowość bądź jej brak.

Miłego Tygodnia! #WłączJakMówić!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *